Egostrippen

In de afgelopen jaren heb ik het voorrecht gehad om met veel verschillende teams en afdelingen gewerkt te hebben. Niet toevallig is het, gezien mijn achtergrond, vaak een verkoop- of een klantenservice-afdeling.

Veel van de trainingen en programma’s starten met het onderwerp over gedrag en later gevolgd door communicatie. dat doe ik bewust omdat veel mensen er behoorlijk van zijn overtuigd dat de manier waarop ze werken de beste manier is. Dat mag natuurlijk en mogelijk hebben ze in een aantal gevallen ook gelijk.

Wat mij is opgevallen in de jaren dat ik verschillende commerciële beroepen heb vervuld (van verkoper, account manager naar sales manager en zelfs commercieel directeur) is dat er geen ‘de beste’ manier bestaat. Iedere situatie vraagt een degelijke voorbereiding waarbij je voor jezelf moet bepalen welk gedrag en welke woordkeuze het beste past bij de situatie waar je in zit.

Van bewust-worden naar bewust-zijn

Belangrijk is om de deelnemers zelfbewust te maken van het gedrag wat ze laten zien (zijn ze dominant, afstandelijk of juist heel sociaal) in combinatie met hun verbale en non-verbale communicatie (woordkeuze, stemklank en lichaamstaal).

Dit kan voor sommige mensen heel confronterend zijn ‘egostrippen’ noem ik dat voor het gemak. Niet om ze perse te chocqueren maar om ze bewust te maken dat met (vaak) kleine aanpassingen een aanmerkelijk beter resultaat bereikt kan worden. En uiteindelijk wordt je succes bepaald met het percentage projecten en/of opdrachten wat succesvol wordt afgesloten.

Natuurlijk zijn er ook voldoende deelnemers die hun schouders ophalen omdat ze ervan overtuigd zijn dat hun manier de beste is. Ben altijd benieuwd hoe lang het duurt voordat ze de pleister er zelf af durven te trekken om tot inzicht te komen dat er altijd verbetering mogelijk is. Constant verbeteren is wat mij betreft voor iedereen een basishouding die je jezelf zou moeten aanmeten.

Mijn tips

  • Doe eens een gedragstest om te bepalen hoe jij bij anderen overkomt.
  • Vraag je collega’s welke verbetertips ze voor je hebben qua gedrag en manier van communiceren.
  • Onderzoek welke stopwoordjes je gebruikt.
  • Zoek eventueel een mentor of een coach die je helpt er meer inzicht op te krijgen.

Het maakt mijn werk zo ontzettend leuk als deelnemers zich bewust worden dat ze met minder energie en een beter voorbereiding (dat vraagt doorzettingsvermogen en discipline) geweldige resultaten kunnen bereiken.

Wie wil dat nou niet?

Geef een antwoord