Is het nou kwaliteit of kwalitijd?

Is het nou kwaliteit of kwalitijd?

“Ik heb het zo druk dat ik niet meer aan mijn eigenlijke werk toekom” of “ze vragen mij voor allerlei werkgroepjes en ik vindt het moeilijk om nee te zeggen.” of herken je deze “waar moet ik de tijd vandaan halen als ik de hele dag in vergaderingen moet zitten”.

Keuzes maken, een competentie die je makkelijk over het hoofd ziet. Je denkt dat je geen nee kan zeggen omdat dat misschien wel ten koste gaat van je carrière. Zo eindig je met 120% werk terwijl je maximaal 100% tijd beschikbaar hebt. Een belangrijke stap richting overspannenheid of een burn-out.

De meeste weten wel dat het niet verstandig is maar doe er maar eens wat aan als je daar geen ervaring mee hebt en je bang bent dat het ten koste gaat van je kansen.

Bedenk jezelf dat je eigen werk kwalitatief inboet als je onvoldoende tijd hebt om dat naar behoren te doen. Voordat je het weet heb je een onvoldoende als beoordeling terwijl je het wel heel druk hebt en je geweldig veel extra’s doet voor de organisatie.

Hoe je ermee om kunt gaan? Ga in gesprek met je leidinggevende voordat je ‘ja’ zegt en leg uit dat je 120% werk hebt en maar 100% tijd, en stel de vraag welke 20% van je eigen taken geparkeerd mag worden. Hoogstwaarschijnlijk is zijn/haar reactie ‘Ja, maar dat moet ook gewoon worden gedaan hoor’. herhaal dan de vraag nog een keer en doe dat net zo lang totdat er een duidelijk antwoord is. We noemen dat de herhaaltoetstechniek.

Succes.

Geef een reactie