Van doemdenker naar kansdenker

Herkent u ze in uw omgeving? Mensen die overal een probleem in zien? ‘We zijn te duur’, ‘onze producten zijn niet goed genoeg’, ‘de concurrent doet het veel beter’ en nog veel meer van dit soort belemmerende opmerkingen. 

De term doemdenker is oorspronkelijk in de jaren 80 door Kooten en de Bie geintroduceerd en wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt. De betekenis van doemdenker staat voor ‘sombere gedachten koesteren voor de maatschappij’ terwijl ik dit fenomeen ook steeds meer binnen organisaties terugzie. De doemdenkers zien een probleem ook echt als een probleem, lijken in zichzelf te keren, meer weerstand te bieden en geen oplossing meer te zien om het probleem om te zetten in een kans.

Een kansdenker daarentegen wordt juist enthousiast als er een probleem voordoet. Hoera! Een probleem, dat betekent nieuwe kansen, innovatie, vernieuwing en in de meeste gevallen een verbetering.

Hoe kan het dat de ene persoon een probleem ook echt als een probleem ervaart terwijl de kansdenker een probleem als een kans ziet? Ik kan er geen harde uitspraak over doen maar ben van mening dat dit in veel gevallen zit opgesloten in de cultuur van een organisatie. De stijl van leiderschap speelt hier een belangrijke rol. Ook de gesteldheid van de persoon in kwestie heeft grote invloed in de beleving van een probleem of kans.

Daar kun je met elkaar zeker aan werken. Het is daarom minder interessant waar het precies vandaan komt, het is belangrijker om te weten op welke manier je deze neerwaartse trend weet om te buigen. Kortom van doemdenker naar kansdenker.

Een paar tips die invloed hebben op het vergroten van kansdenken:

  • Maak van een probleem geen probleem maar onderzoek wat je ervan kunt leren met elkaar.
  • Stop met klagen en anderen te verwijten als er iets niet gaat zoals het zou moeten. 
  • Biedt je hulp aan als het bij een collega niet loopt zoals het zou moeten en ga niet mopperen, we maken allemaal wel eens een fout.
  • Leer van je fouten en maak eventueel notities waardoor de fout is ontstaan en op welke manier je het kan oplossen of hebt opgelost, onderzoek ook de mogelijke alternatieven.
  • Voorkom repeterende problemen (zeker als het steeds dezelfde problemen zijn) dit heeft direct een positieve invloed op het resultaat van de organisatie.
  • verstop de problemen niet maar stel je kwetsbaar op, vraag hulp als dat nodig als je er niet uitkomt en geen oplossing weet te bedenken.

Geef een antwoord