‘Why can’t I change’ is een de titel van een song van mijn favoriete artiest Passenger. De titel en de tekst van deze song zet mij regelmatig aan het denken wat er allemaal (of juist allemaal niet) voor nodig is om mensen te helpen zelf de organisator en begeleider van hun verandering te zijn.
Als mens zijn we vaak genegen hetzelfde te blijven doen en als het na verloop van tijd minder of niet goed meer blijkt te werken gaan we de druk opvoeren en dan nog meer van hetzelfde doen. Hierdoor wordt de levensduur van deze actie weliswaar een klein stukje wordt opgerekt maar de noodzakelijke verandering wordt dan niet ingezet. Dat is zonde van alle energie maar om nou radicaal het roer om te gooien is ook zo’n een grote stap (en dat begrijp ik heel goed).
Mijn ervaring is dat het betrekken van je medewerkers/collega’s een belangrijke stap is om met elkaar helder te krijgen wat er voor nodig is om de gestelde middellange en lange termijndoelstellingen te realiseren. De medewerkers weten vaak heel goed welke verbeteringen je binnen je organisatie zou moeten realiseren om (weer) succesvol te worden (of juist te blijven).
Dat deel van verbeterprocessen waar met name de mensen bij worden betrokken blijkt vaak de sleutel voor succes te zijn. Als je dat niet gewend bent om te doen dat is dat natuurlijk een grote stap maar onmogelijk is het niet.
Weten hoe ik organisaties help in deze fase? Laten we dan eens een kop koffie drinken en misschien kan ik je dan enkele praktijktips geven waar je mee verder kunt.
#Change#Leiderschap#verbeteren#trainen#persoonlijkleiderschap#persoonlijkeontwikkeling
2